Biztos megfigyelted már, hogy vannak, akik eladóként veled durván bánnak, keménykednek veled. Magadon is megfigyelhetted, hogy Te pedig vevőként vagy rendkívül határozott, jogaival tisztában levő, aki keményen kommunikál. Vagy épp ellenkezőleg?
Két szerep – két hozzáállás
Hogy Te milyen vagy és hogy mások milyenek szolgáltatóként és kliensként, azt röviden át lehet tekinteni. Nem nehéz meghatározni a kommunikáció erőssége szempontjából az eladói-vevői, illetve a szolgáltatói-kliensi helyzeteket. Elvben 4 fölállás lehet, melyet a következő mátrix mutat.
Hogyan értelmezzük a mátrixot?
Nagyon egyszerű. A mátrix magja négy típus, melynek elnevezéseit láthatod. Az egyes típusok, egyes lehetséges vevő és kliensi hozzáállási, illetve kommunikációs lehetőségeinek közös részét mutatják. A „vándor” olyan ember, aki kliensként kemény, tehát kiköveteli a jogait, és szolgáltatóként is kemény alkat, amin én azt értem, hogy keményen helyt áll: jót ad, jól és udvariasan. A többi típust is így tudtam, ezzel a közös rész módszerrel, meghatározni. Melyek akkor a fő típusok jellemzői? Vegyük őket sorba!
A „vándor”
A „vándor” jó ember szeretne lenni, de nem puhány. Minőséget szolgáltat és elvárja, hogy neki is minőséget szolgáltassanak. Ezért kliensként határozottan viselkedik, kikéri a magáét. Mivel sok a gyengén szolgáltató, ezért ő addig vándorol szolgáltatótól szolgáltatóig, amíg végül talál egy megfelelőt. A „vándor” számára fontos, hogy önképében benne legyen, hogy ő precíz munkát végez és udvarias. Ezt várná el másoktól is. A „vándor” a vevőitől, klienseitől csak akkor vesz búcsút végleg, ha azok többször nem fizetnek.
A „szerzetes”
Hosszú századokon át jellemeztek úgy jó szerzeteseket, hogy „magához kemény, másokhoz végtelenül irgalmas” volt. Emiatt a jellemzés miatt neveztem el (jobb szó híján) azt a szolgáltatót „szerzetesnek”, aki kliensként, azaz vevőként nem érvényesíti mindig minden szempontját, viszont, ha szolgáltat vagy elad, akkor keményen állja a sarat: minőséget nyújt és kedvesen, türelmesen, udvariasan bánik a vevővel. Az ilyen ember sok vevőt szerez, akiktől nem kér sokat. Vevői szeretik, családtagjai vagy mosolyognak rajta vagy mérgesek rá, mert sokat dolgozik, és relatíve keveset keres. Ám az ilyen emberek többsége jókedvű, sokat viccel, de néha belülről marja, hogy igazságtalan vele a világ. A „szerzetes” hűséges típus. Sokáig kitart egy-egy kliens mellett, még akkor is, ha a kliens sokat késik a fizetéssel.
A „pultos”
Ő, ha vásárol, kiköveteli magának a legjobb árut, mikor a pultban áll egy a célja, hogy bár kiszolgál, azért ő legyen a „főnök”. E típus nevét azért választottam „pultosnak”, mert őket én főleg a gyorséttermek pultosai között találtam meg. Bocsánatot kérek minden jó pultostól, hogy ezt a kifejezést használtam. A „pultos” egyébként olyan alkat, aki nem nagyon szeret dolgozni. Nem alakult ki benne az a képesség, hogy állhatatosan küzdjön egy végzettségért. Így a „pultos” olyan állásban van legtöbbször, amire sose vágyott. Előmenetele gyakran attól függ, hogy hogyan tud a cégének sok pénzt keresni, ezért a vevő számára nem csak ember, hanem pénzforrás is.
Az „anya”
Ebbe a csoportba olyan jószívűek tartoznak, akik kliensként beérik kevéssel és szolgáltatóként nem keménykednek a klienssel, hanem minden óhaját teljesítve, neki meghajolva, gyengék. Az „anyák” az állandó alkalmazkodók. Ha egy rendszergazda azt mondja, hogy este 8-ra tud csak jönni, akkor lemondanak a színházról, a jegyet valakinek odaadják ingyen, de akkor is fogadják a rendszergazdát. Az „anyák”, mivel általában tisztában vannak saját gyengeségükkel, állandóan előre dolgoznak. Nem kérnek sokat a munkájukért, de szeretnek értékes szolgáltatásért jó sokat fizetni. Fontos megjegyezni: az „anyák” nem balekok. Igaz, hogy többet dolgoznak, mint a „pultosok” és kevesebbet keresnek, mint a „vándorok”, viszont általában nyugodt életet élnek.
Tudom: minden hasonlat sántít
Ilyen tipológiáknál minden okos szerző leírja, hogy ezek a típusok tisztán nem léteznek. Én is ezt mondom. Ha kiindulásnak mégis jó a tipológia, kérlek, nyomj egy lájkot! Megtaláltad a mátrixban magadat? Megtaláltad azt, aki tegnap felbosszantott?